Opony Metzeler Karoo 4 i motocykl BMW R 1300 GS: od poziomu morza do 6000 metrów w mniej niż 24 godziny
Ekspedycja obejmowała trasę aklimatyzacyjną w górę Circuito de los Seis Miles, po stokach Nevado Ojos del Salado, znajdującego się dokładnie na granicy między Argentyną a Chile. Na wysokości 6891 metrów to najwyższy czynny wulkan na świecie, a jego bliźniaczy szczyt, Nevado de Incahuasi, ma wysokość 6610 metrów. BMW R 1300 GS wyposażony w opony Metzeler Karoo 4 zszedł następnie na poziom morza na brzegach Oceanu Spokojnego, w Bahia Inglesa. Wyprawa rozpoczęła się o godzinie 15:00 czasu lokalnego 6 grudnia, przemierzając Pustynię Atakama, by dotrzeć do Nevado Ojos Del Salado i pomyślnie przekroczyć 6000 metrów nad poziomem morza w mniej niż 24 godziny. Cel został osiągnięty o godzinie 10:22 rano 7 grudnia.
Kierowcy, którzy podróżowali na zupełnie standardowych BMW R 1300 GS z oponami Metzeler, to Salvatore Pennisi, Dyrektor ds. Testów i Relacji Technicznych w Metzeler, Christof Lischka, Szef Rozwoju BMW Motorrad, Michele Pradelli, włoski mistrz ekstremalnego enduro i tester magazynu InMoto, oraz Karsten Schwers, tester i dziennikarz niemieckiego magazynu Motorrad.
Salvatore Pennisi, Dyrektor ds. Testów i Relacji Technicznych w Metzeler, powiedział: „Ta wyprawa pozwoliła nam potwierdzić silne powiązania między Metzeler a BMW Motorrad, ale przede wszystkim udowodniła wartość dwóch surowo standardowych produktów, które każdy może zakupić i używać nawet w najbardziej wymagających warunkach. Wspinaczka na 6000 metrów była niezwykle trudna, zwłaszcza dla naszej ekipy, która musiała przejść wymagające przygotowanie fizyczne przed wsiadaniem na motocykle. Tak więc, jeszcze zanim wyrażymy radość z efektywności naszych opon, gratulacje dla kierowców są koniecznością.
Nowy model BMW R 1300 GS, w rozmiarach 120/70 R19 z przodu i 170/60 R17 z tyłu, wykorzystuje opony Metzeler Tourance Next 2 jako wyposażenie oryginalne we wszystkich wersjach, podczas gdy opcjonalnie oferowane są opony Metzeler Karoo 4 do użytku terenowego. Dzięki oponom Metzeler Karoo 4, BMW R 1300 GS prezentuje doskonałe cechy jazdy w terenie i podczas poszukiwań przygód.
Te opony, stworzone jako wielozadaniowe, potrafią zapewnić doskonałą przyczepność w terenie, od piasku lub tras pustynnych po głęboką błotnistą nawierzchnię, jednocześnie gwarantując doskonałą odporność na ścieranie, cięcia i rozdarcia, tak często spotykane w użytku terenowym. Wszystko to w połączeniu z doskonałą stabilnością na asfalcie i bardzo skutecznym zachowaniem na mokrej nawierzchni, dzięki zdolności do idealnej synergii z zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy BMW R 1300 GS.
Peculiarum tej wyprawy była decyzja o jej podjęciu z użyciem standardowych motocykli i opon, licząc na pewność kombinowanej wydajności wzorcowej. Należy podkreślić, między innymi, że ten rezultat został osiągnięty przy użyciu rozmiarów 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu, co otwiera nową erę w świecie przygód na dwóch kółkach.
To wyzwanie było skrajne zarówno z punktu widzenia technologii, jak i ludzkiego. Nevado Ojos del Salado faktycznie poddało motocykle, opony i kierowców bardzo trudnym testom w ekstremalnych warunkach. Od ponad pięciu tysięcy metrów nad poziomem morza, przez zimno i obniżone ciśnienie atmosferyczne, co wymagało perfekcyjnego elektronicznego zarządzania mieszanką paliwowo-powietrzną, a także niezawodności każdego elementu pojazdu. Opony Metzeler z kolei musiały pokonywać różne rodzaje terenów, kamieniste nawierzchnie, drogi gruntowe, niekończące się obszary piasku, z nieznanych warunków odkrywania śniegu i lodu na trasie.
Uczestnicy ekspedycji musieli włożyć znaczny wysiłek fizyczny i mentalny. Nie tylko ze względu na wspinaczkę, która rozpoczęła się w Bahia Inglesa, miejscowości położonej niedaleko portu Caldera nad Oceanem Spokojnym, w regionie Atakama, i została zakończona w mniej niż 24 godziny, co wymagało starannej i męczącej aklimatyzacji w różnych bazach na różnych wysokościach w dniach poprzedzających przedsięwzięcie, zanim zstąpiono z powrotem na poziom morza przed wyjazdem. Powyżej 5000 metrów wchodzi się w niegościnne środowisko dla ludzi. Temperatury są bardzo niskie, około -10°C w ciągu dnia, a nocą mogą spaść nawet do -20°C, a poziomy tlenu są rzadkie.
Przygotowania uczestników ekspedycji były traktowane z najwyższą uwagą: wszyscy kierowcy poddani zostali skierowanym badaniom medycznym i kontrolom na Uniwersytecie Kore w Enna, we współpracy z Wojewódzkim Zarządem Zdrowia w Enna. Symulacja przedsięwzięcia została również przeprowadzona na Sycylii, mając na tle Etnę, najwyższy czynny wulkan w Europie, w symbolicznym powiązaniu z tą symulacją na dużych wysokościach.